Friday, June 13, 2014

Cantek sebelum menjelang raya. jumm

Dikarut oleh Aida Nasirah at 7:49 PM
Reaksi Anda: 
2 comments

MILK & JASMIN RICE SOAP (+ Collagen)


Diperbuat dari Susu Beras Jasmine Gred A

Sabun Susu Beras PERTAMA Yang Mengandungi Kolagen!

Sabun ini [Milk & Jasmin Rice Soap (+ Collagen)] diperbuat dari susu beras semulajadi yang diekstrak dari beras jasmin muda yang kaya dengan vitamin dan khasiat bagi mengurangkan bintik hitam dan celaan pada wajah dan badan. Ia juga dapat mengurangkan kedutan, melembutserta menyerikan kulit. Wangian beras muda yang semulajadi juga menjadikan sabun ini sangat istimewa.Sesuai digunakan untuk semua jenis kulit. Ia juga mengandungi Collagen Powder agar kulit lebih cantik, halus dan gebu.

Fakta tentang Beras Jasmin
Beras jasmin ialah beras wangi yang hanya ditanam di Thailand. Ia mempunyai aroma seperti daun pandan. Selain dijadikan makanan, ia juda digunakan dalam produk kecantikan kerana nutrien baik yang terdapat di dalamnya. Malah ianya selamat digunakan di dalam produk kecantikan kerana di tanam secaran organik.

Kelebihan Milk & Jasmin Rice Soap (+ Collagen)
* 100% semulajadi;
* Sesuai untuk semua jenis kulit (kulit jerawat, jeragat, pigmentasi, parut-parut, kusam, gatal-gatal, kesan matahari, masalah resdung dan lebam bawah mata);
* Memutih, melembab, mencerah dan menjadikan kulit lebih muda;
* Menyejuk dan menyekatakan kulit;
* Sesuai juga di bahagian pelipat/celahan kulit badan;
* Sesuai untuk lelaki dan wanita;
* Sabun ini berkualiti tinggi kerana amat berbeza dengan sabun beras yang lain kerana diperbuat daripada BERAS JASMIN Gred A;
* Sabun Susu Beras pertama yang mengandungi campuran kolagen yang amat baik untuk kulit.

Kandungan Milk & Jasmin Rice Soap (+ Collagen)
Sodium Palmate, Sodium Palm Kernelate, Aqua, Fragrance, Glycerin, Tocopheryl Acetate ( Vitmain E), Titanium Dioxide, Tetrasodium EDTA, Collagen Powder, Milk Powder, Oryza Sativa (Rice) Seed Extract.



RICE MILK (CLEANSING)

Ia mengandungi 100% dari bahan semulajadi dan di rumus khas dari susu beras yang asli. Pencuci muka ini di perkaya dengan vitamin E dan kolagen selain pati Ektrak Beras Wangi. Ia juga diperbuat daripada pati beras pulut yang sudah diketahui ramai sangat berkesan untuk awet muda & menjadikan kulit anjal, gebu & licin. Dengan vitamin E dan kolagen pula, pencuci muka ini pasti dapat memberikan kejelitaan sempurna pada wajah anda.

KEBAIKAN
Tiada bahan kimia
Mengebu, menghalus dan mencerahkan kulit, bebas cela, tegang dan anjal serta awet muda
Menghilangkan bintik-bintik hitam serta memudarkan parut
Kulit lebih lembab dan berseri
Berkesan meningkatkan aura seri wajah
Berkesan menghilangkan parut jerawat dan jeragat
Sesuai untuk menanggalkan solekan pada wajah


ADMIN REVIEW ~ Anda boleh lihat sendiri perbezaan setelah pertama kali mencuci muka dengan scrub susu beras ini dengan mencuci sebelah muka anda dan sebelah lagi tak di cuci. Anda boleh rasa struktur kulit ada (sebelah yang dicuci) lebih halus dan lembut berbanding sebelah lagi.



MISTINE NATURAL MUD FACIAL MASK


Mistine Mud mask yang asli berfungsi dapat membersihkan lebihan minyak secara mendalam yang terperangkap di muka kita.
Ia membantu memperbaiki serta mencegah jerawat daripada terus merebak.
Kandungan aktif semulajadi iaitu "lumpur" dapat membantu kulit menjadi lebih sihat dan bertenaga. 
Ia juga berfungsi dengan menyental kulit uols untuk lebih kelihatan licin, lembap dan kulit lebih sihat dari berminyak.
Amalkan pakai mask ini untuk kelihatan lebih muda dan berseri-seri.

CARA PENGGUNAAN
Selepas membersihkan muka, sapukan mask mud dan biarkan ia kering selama 20 minit dan bilas dengan air. Untuk kesan yang lebih efektif di syorkan guna 1-3 kali seminggu.




EGG MASK


"Blackhead hilang!! Whitehead lari!! Jerawat mati!! Pori pori wajah tak nampak lagi"

✔ Menghilangkan whitehead
✔ Menyahkan blackhead
✔ Mengecilkan pori pori wajah
✔ Mematikan jerawat
✔ Memutihkan kulit
✔ Merawat lebihan minyak di kulit
✔ Memudarkan parut jerawat
✔ Menegangkan wajah
☆ 85gm
☆ boleh guna 15 - 20 kali
☆ lelaki wanita boleh guna ☆ boleh digunakan di
wajah, tangan, siku dan buku lali
☆ berkesan seawal 1 kali penggunaan sahaja!
Dapatkan masker telur selagi stok masih ada.



Bhn:
Egg White Mask: Albumen, Hydrolyzed Elastin, Collagen
Cara guna:
Sapu mask pd kulit yg bersih, jgn bg kena bulu kening nnti susah nk cabut. jgn bagi kena sekitar mata dan bibir. biar 20 minit, dan tarik perlahan2 dari bawah ke atas. Dicadangkan guna 1-3 kali seminggu.




SUPRAPRO MAKE UP 25g


FUNGSI:


-Mencerahkan kulit
-Mengecilkan pori-pori yg terbuka
-Boleh di jadikan sebagai bedak asas
-Tahan lama lebih dari 12jam
-Mudah di cuci
-Mengecutkan jerawat
-Mengawal pengeluaran minyak yang berlebihan di wajah
-Menghilangkan parut di kawasan wajah
-Warna akan mengikut warna kulit anda apabila di sapu ke wajah

***Warna natural sahaja utk semua jns kulit, berat termasuk bekas 25gm


p/s : helo ! helo ! berminat leh PM sy di fb sy AIDA NASIRAH AHMAD JATIN. cepat2 harga murah2 je =)


Thanks.. sila datang lagi yer (",)

Friday, April 18, 2014

Seeking for HR INTERNSHIP

Dikarut oleh Aida Nasirah at 6:45 PM
Reaksi Anda: 
2 comments
bismillah... dengan nama allah yang maha pemurah lagi maha mengasihani..

sejak sekian lama x update. hari nie tergerak hati nak update setelah seakan-akan rsa nak putus asa cari tempat praktikal.

yaa.. akui i'm not good in english communication. not fluent enough, tp memang terasa seperti terpinggir kat negara sendiri la.. ssh nak penetrate bidang hr tanpa penguasaan yang baik dlm bahasa tersebut. SEDIHHH..

tula dr tadika belajar eng x habis-habis pun x pandai... sangat menyesal....

okla, dipendekkan cerita, sesapa yang ada company atau ada tau mana-mana company yg mencari student praktikal (ada allowance lg bagus) silalah komen n rekomen kat sy yer.. serius seeker neh. hehe..

my qualifications : bachelor in human resource management, currently pointer 3.22, intern start from 14 july to 2 nov 2014, location : selangor/kuala lumpur.

experience : mempunyai pengalaman dlm bidang admin dan event management. komunikasi yang bagus dan berkesan dalam bahasa malaysia. for more details, let me emel to you..

notice : interested.? let me know ASAP =)


Thanks.. sila datang lagi yer (",)

Tuesday, December 17, 2013

Tips Suami & Isteri

Dikarut oleh Aida Nasirah at 3:29 AM
Reaksi Anda: 
1 comments
*Tidak hanya kepada suami isteri tetapi sesuai juga kepada pasangan yang bercinta =)

1. Bercinta dan berkahwin untuk bahagia
Ingat kembali saat pertama kita bertemu dengan pasangan, atau kalau pernah bercinta ingatlah kembali saat2 indah itu. Dan fikirkan kembali sebab apa kita memilih dia sebagai pasangan sedangkan kita boleh memilih orang lain? Allah dah tetapkan jodoh kita bersama dia maka terimalah dia seadanya. Bayangkan kita dan dia akan bahagia bersama2 hingga ke syurga.

2. Selongkar kehebatan pasangan
Manusia itu Allah jadikan memang banyak kelemahan dan juga kelebihan tersendiri. Jadi, jangan terlalu memandang kelemahan pasangan bagaikan kita ini terlalu sempurna. Teroka isi hati pasangan dan cubalah memahami. Letakkan diri kita di dalamnya, dan kita akan lihat perbezaan itulah yang saling melengkapkan anda berdua..

3. Bertolak ansur
Orang yang tidak boleh bertolak ansur adalah manusia yang EGO. Lebih tinggi keegoan seseorang, lebihlah rasa untuk dia menang walaupun dia berada di pihak yg salah. Nilailah semula diri masing2 dan cuba bertolak ansur walaupun sedikit.

4. Jangan bersangka buruk
Al-Quran ada menyebut bahawa manusia diseru menjauhi prasangka kerana kebanyakan sangkaan itu membawa dosa. Jika pasangan selalu tiada di rumah, balik lewat, tanyalah dulu elok2 jangan diserang membabi buta. Ada seekor syaitan di dalam rumah yg kerjanya memang menghasut dan membisikkan kepada suami atau isteri supaya bertengkar dan berpecah belah. Jadi, siapa yang kita nak ikut? Jangan biarkan syaitan itu tersenyum kemenangan!

5. Mendidik hati
Keseluruhan diri mencerminkan hati. Jika hati baik, maka baiklah tingkah laku kita, jika hati kotor, maka buruklah perangai kita. Tenung ke dalam diri adakah kita ini terlalu baik, atau terlalu jahat terhadap pasangan kita. Jika buruk perangai kita, maka bersihkanlah hati. Bagaimana nak bersihkan hati? Banyakkan mengingati Allah.

6. Belajar bertenang
Hadapi masalah dengan penuh ketenangan. Fikir dengan rasional dan intelek, barulah kita akan jumpa jalan penyelesaian. Mohon pada Allah supaya diberi ketenangan. Fikiran yang kusut dan berserabut memang tidak akan membawa kita berjumpa jalan penyelesaian. Solatlah dengan khusyuk dan hudhur supaya solat itu menjadi amalan "out of the box" dan masalah akhirnya boleh diselesaikan.


Thanks.. sila datang lagi yer (",)

Friday, June 21, 2013

A to the A

Dikarut oleh Aida Nasirah at 6:16 PM
Reaksi Anda: 
0 comments

tahun 2013...

memberi makna yg amat mendalam bila hati ini merasakan seolah-olah dia telah menemui sesuatu yang dicari. penantian yang lama yg disulami pelbagai dugaan rupanya disebalik itu ingin dihadiahkan padanya sesuatu yang istimewa.. 

kepada tuhanku,

benarlah.. tarikh pertemuan itu semestinya rahsiaMu. kita tak berdaya untuk menjangka tetapi dia datang secara tiba2. terima kasih kerana memberikan dia kepadaku.. jalannya cukup mudah n dua jiwa itu terasa serasi bersama. insyaallah akan kami bersama2 menjaga hubungan ini sehingga ia menjadi hubungan yang HALAL.. aminn ya rabb..

kepada dia yg tersayang,

terimalah diri ini seadanya. sesungguhnya sy wanita yg punya banyak kekurangan oleh itu sy harapkan awaklah sebagai pembimbing. mudah-mudahan, insyaallah. sekali awak yg sy pilih, tiada dua atau tiga. harapan yg sama sy letakkan utk awk jugak. terima kasih sekali lg kerana slu menyenangkan hati, menjaga diri ini sebaik2nya, menghormati, sedaya upaya mengenali dan mendekati keluarga sy dan teruskan usaha dalam membina masa depan. semoga niat yang baik Allah akan permudahkan jalannya. cuma kita kena ingat 1, dalam sesuatu hubungan akan ada masa pahit dan manisnya, indah dan durinya, sy doakan kita bersama2 sabar, kuat n bijak menanganinya. yg baik kita kekalkan, yg buruk kita cuba buangkan. yg kurang kita tambahkan, yg lebih kita terus memeliharanya. insyaallah.... (^__^)


salam sayang ikhlas dr sy utk awk.. Aida to Adzreen ( A n A ) 


Thanks.. sila datang lagi yer (",)

Sunday, May 26, 2013

Info Tentang Kanser Servik

Dikarut oleh Aida Nasirah at 2:15 AM
Reaksi Anda: 
5 comments
KANSER SERVIK / CERVIX CANCER

(INFO PENTING YANG SEMUA WANITA HARUS KETAHUI – CEGAH SEBELUM TERLAMBAT !)

Kanser pangkal rahim atau serviks adalah sejenis penyakit di mana terdapatnya sel-sel kanser di dalam pangkal rahim seseorang wanita.

Serviks dirujuk kepada apa sahaja struktur yang berbentuk seperti leher. Serviks uteri membawa maksud leher uterus. Ia merupakan sebahagian dari rahim yang membuka ke arah faraj. Pangkal rahim dialas oleh dua jenis sel.

Jenis pertama melapisi bahagian luar pangkal rahim dan jenis yang kedua melapisi bahagian dalam serviks. Di antara kedua-dua jenis sel ini terdapat satu persimpangan yang dikenali sebagai zon transformasi atau zon pertukaran. Di kawasan inilah sampel untuk ujian PAP smear diambil kerana di sinilah biasanya berlaku perubahan yang dikenali sebagai displasia atau perubahan pra kanser dan terjadinya kanser.

Kanser serviks boleh dikategorikan kepada empat peringkat, yang pada asasnya digunakan untuk menentukan jenis rawatan dan prognosis, adalah seperti berikut :

PERINGKAT 0
“Karsinoma in-situ” atau kanser peringkat awal yang ditemui di lapisan pertama pengalas sel serviks. Ia tidak lagi menembusi tisu-tisu serviks yang lain

PERINGKAT I
Sel-sel malignan yang tertumpu hanya kepada pangkal rahim dan belum lagi merebak

PERINGKAT II
Sel-sel kanser telah merebak dan melampaui pangkal rahim, melibatkan 1/3 dari bahagian atas faraj.

PERINGKAT III
Sel-sel kanser telah merebak ke bahagain pelvis dan 1/3 dari bahagian bawah faraj.

PERINGKAT IV
Telah merebak ke dubur, pundi kencing dan juga bahagian-bahagian lain dalam badan
Kanser pangkal rahim merupakan kanser yang kedua yang paling biasa menyerang wanita di dunia, di mana 80% daripada kes-kes ini berlaku di negara-negara sedang membangun

FAKTOR RISIKO YANG BERKAITAN DENGAN PERTUMBUHAN SEL KANSER ADALAH SEPERTI BERIKUT:
-Memiliki banyak pasangan seks
-Memulakan perhubungan seksual pada usia terlalu muda.
-Tidak menggunakan kondom semasa melakukan hubungan seks
-Anda atau pasangan anda mendapat jangkitan ketuat alat kelamin (Genital Wart)
-Jangkitan kuman melalui hubungan seksual seperti ‘HPV’ (Human Papilloma Virus/wart virus)
-Pernah dijangkiti virus papiloma manusia, terutamanya daripada jenis 16818
-Merokok
-Kurang jagaan kebersihan anggota sulit
-Latar belakang sosioekonomi yang rendah
– Alkohol
– Mempunyai anak yang ramai, melebihi dari 5.
– Menggunakan pil perancang kehamilan pada jangka masa yang lama.
– HIV positif
– Kurang daya tahan melawan penyakit, disebabkan oleh jangkitan atau penyakit tertentu.

TANDA-TANDA ATAU SIMPTOM-SIMPTOM KANSER SERVIK:
Pada awal pembentukan sel-sel kanser tersebut, ia jarang menunjukkan tanda-tanda. Tetapi apabila ia semakin berkembang, simptom-simptomnya termasuklah:
-Lendir yang terkeluar daripada vagina. Lain daripada biasa.
-Pendarahan rahim antara ‘period’
-Pendarahan selepas menopaus.
-Pendarahan ketika melakukan hubungan kelamin.
-Perut yang mengalami peningkatan saiz atau seperti mengembung
-Rasa sakit yang tidak dapat dijelaskan pada bahagian perut dan pelvik
-Perut terasa penuh atau kesukaran makan
-Peningkatan rasa hendak kencing
-Sakit ketika pembuangan air kecil, selalunya ia terjadi apabila kanser sudah mula merebak ke pundi kencing.
-Peningkatan berat badan atau kehilangan berat badan yang tidak dapat dijelaskan
-Pendarahan pada vagina yang tidak dapat dijelaskan
-Sakit pada tulang pelvik, sakit yang tidak ada kaitan dengan kitaran haid. Ramai wanita yang mengalaminya sama ada sedikit atau sakit yang tajam yang boleh berlanjutan beberapa jam.
-Rasa sakit atau mengalami loya-loya atau rasa tidak hadam
-Rasa letih yang melampau atau kelesuan
– Perdarahan yang luarbiasa dari vagina (bukan haid)
– Perdarahan yang banyak
– Perdarahan yang berpanjangan
– Terdapat darah beku yang dikesan.
– Perdarahan dari vagina selepas hubungan seksual
– Sakit semasa hubungan seksual
– Keluar cairan yang banyak dan tidak normal. Pertambahan pengeluaran discaj yang berbau, cair, banyak, tebal atau yang mengandungi mucus atau berdarah. Ianya berbeza bagi setiap perempuan. Sebarang ketidaknormalan discaj perlu dirujuk kepada doktor.

GOLONGAN BERISIKO
-Wanita yang pernah dijangkiti oleh sesetengah jenis HPV dan badan tidak mampu untuk membersihkan virus tersebut.
-Berusia antara 35-55 tahun. Lebih separuh wanita yang didiagnosis menghidapi penyakit ini.
-Kebanyakan mereka terdedah kepada penyebab kanser HPV semasa masih remaja dan pada usia 20-an.
-Lebih ramai wanita yang dijangkiti tidak pernah membuat ujian Pap.

BOLEHKAH KANSER PANGKAL RAHIM DIKESAN?
Ya, boleh. Kanser servik mengambil masa yang lama untuk terjadi – lebih kurang 10 – 15 tahun. Ia memakan masa berbulan atau bertahun untuk seseorang itu diserang kanser. Serangan kanser biasanya berlaku dikalangan wanita yang berumur diantara 40 – 60 tahun.
Sebelum sel kanser servik dikesan, tisu-tisu di servik mula berubah dimana sel-sel luarbiasa mula dikesan (dikenali sebagai ‘dysplasia’). Sel-sel luarbiasa ini boleh dikesan melalui ujian PAP SMEAR.

APAKAH UJIAN YANG MENGESAHKANNYA?
Sekiranya keputusan ujian pap smear anda positif, doktor akan meneruskan dengan kaedah colposcopy.
Sekiranya keputusan ini menunjukkan adanya “invasif” kanser, ujian seterusnya akan dijalankan :
* Full blood count
* Liver function test
* Renal profile
Nota : Buat masa ini tiada ujian darah ‘Tumor Markers’ untuk mengesan kanser servik.

APAKAH ITU UJIAN PAP SMEAR?
* merupakan suatu ujian untuk memeriksa kesihatan servik.
* Ia boleh menyelamatkan nyawa anda
* Ia adalah satu saringan untuk mengesan keadaan pra-kanser (sebelum terjadi) iaitu terdapat sel serviks luar biasa yang boleh mengakibatkan kanser.
* Ia adalah sempena orang yang pertama menjumpai cara ini pada tahun 1940 iaitu DR. GEORGE PAPANICOLAOU.
* Ia adalah satu prosidur yang mudah dimana sedikit sel diambil dari servik dan dihantar ke makmal untuk kajian.
* Tidak perlu ubat atau bius.
* Mengambil masa beberapa minit sahaja.

APAKAH RAWATAN YANG DISEDIAKAN?
Doktor akan memberi kaunseling kepada anda mengenai rawatan pilihan yang bersesuaian.
Biasanya, terdapat 3 jenis rawatan :
* Pembedahan
* Radioterapi
* Kemoterapi
Keputusan rawatan bergantung kepada jenis sel kanser yang dikesan.

BAGAIMANA UNTUK MENCEGAH KANSER PANGKAL RAHIM?
- Mencegah lebih baik dari merawat.
– Berhenti merokok.
– Amalkan pemakanan yang sihat.
– Amalkan cara hidup yang sihat.
– Setia pada pasangan anda.
– Lakukan pap smear setiap 3 tahun.
– Jumpa anggota kesihatan dan lakukan ujian pap smear, jika masih belum dilakukan lagi.
– Segera berjumpa doktor sekiranya anda mengalami sebarang pendarahan faraj yang tidak normal.

BAGAIMANA HPV DIRAWAT?
Sehingga kini tiada bukti rawatan untuk HPV. Majoriti individu yang dijangkiti HPV, pertahanan badan mampu membersihkan virus tersebut.
Bagaimana pun, jika badan tidak mampu melawan virus ini, maka kesan yang lebih teruk akan terjadi, iaitu kanser.
Ingatlah, terutamanya kaum wanita kerana ramai yang tidak menyedari terdapat virus ini di dalam badan kerana ia tidak menunjukkan tanda pada peringkat awal. Bagi mereka yang sudah berkahwin atau mempunyai anak, ujian awal dapat menyelamatkan diri sendiri.
Kanser ovari boleh diwarisi secara keturunan. Selalunya wanita yang mempunyai sejarah ahli keluarga menghidap kanser payudara atau kanser ovari mempunyai risiko tinggi untuk menghidapnya. Wanita yang mengambil ubat kesuburan juga dikatakan berisiko tinggi daripada mereka yang tidak mengambilnya.
Faktor lain yang menyumbang kepada mendapat penyakit ini termasuklah obesiti, usia dan diet pemakanan yang buruk. Kanser ovari selalunya berlaku pada wanita yang menopous tetapi wanita lain juga berisiko.

PERCEPATKANLAH PROSES PENCEGAHAN AGAR TIDAK MEMUDARATKAN KEHIDUPAN KITA DI KEMUDIAN HARI. BAGI YANG BELUM MENDAPATKAN SUNTIKAN HPV, WHY WAIT? LAKUKANNYA SECEPAT MUNGKIN !


Thanks.. sila datang lagi yer (",)

Friday, June 13, 2014

Cantek sebelum menjelang raya. jumm


MILK & JASMIN RICE SOAP (+ Collagen)


Diperbuat dari Susu Beras Jasmine Gred A

Sabun Susu Beras PERTAMA Yang Mengandungi Kolagen!

Sabun ini [Milk & Jasmin Rice Soap (+ Collagen)] diperbuat dari susu beras semulajadi yang diekstrak dari beras jasmin muda yang kaya dengan vitamin dan khasiat bagi mengurangkan bintik hitam dan celaan pada wajah dan badan. Ia juga dapat mengurangkan kedutan, melembutserta menyerikan kulit. Wangian beras muda yang semulajadi juga menjadikan sabun ini sangat istimewa.Sesuai digunakan untuk semua jenis kulit. Ia juga mengandungi Collagen Powder agar kulit lebih cantik, halus dan gebu.

Fakta tentang Beras Jasmin
Beras jasmin ialah beras wangi yang hanya ditanam di Thailand. Ia mempunyai aroma seperti daun pandan. Selain dijadikan makanan, ia juda digunakan dalam produk kecantikan kerana nutrien baik yang terdapat di dalamnya. Malah ianya selamat digunakan di dalam produk kecantikan kerana di tanam secaran organik.

Kelebihan Milk & Jasmin Rice Soap (+ Collagen)
* 100% semulajadi;
* Sesuai untuk semua jenis kulit (kulit jerawat, jeragat, pigmentasi, parut-parut, kusam, gatal-gatal, kesan matahari, masalah resdung dan lebam bawah mata);
* Memutih, melembab, mencerah dan menjadikan kulit lebih muda;
* Menyejuk dan menyekatakan kulit;
* Sesuai juga di bahagian pelipat/celahan kulit badan;
* Sesuai untuk lelaki dan wanita;
* Sabun ini berkualiti tinggi kerana amat berbeza dengan sabun beras yang lain kerana diperbuat daripada BERAS JASMIN Gred A;
* Sabun Susu Beras pertama yang mengandungi campuran kolagen yang amat baik untuk kulit.

Kandungan Milk & Jasmin Rice Soap (+ Collagen)
Sodium Palmate, Sodium Palm Kernelate, Aqua, Fragrance, Glycerin, Tocopheryl Acetate ( Vitmain E), Titanium Dioxide, Tetrasodium EDTA, Collagen Powder, Milk Powder, Oryza Sativa (Rice) Seed Extract.



RICE MILK (CLEANSING)

Ia mengandungi 100% dari bahan semulajadi dan di rumus khas dari susu beras yang asli. Pencuci muka ini di perkaya dengan vitamin E dan kolagen selain pati Ektrak Beras Wangi. Ia juga diperbuat daripada pati beras pulut yang sudah diketahui ramai sangat berkesan untuk awet muda & menjadikan kulit anjal, gebu & licin. Dengan vitamin E dan kolagen pula, pencuci muka ini pasti dapat memberikan kejelitaan sempurna pada wajah anda.

KEBAIKAN
Tiada bahan kimia
Mengebu, menghalus dan mencerahkan kulit, bebas cela, tegang dan anjal serta awet muda
Menghilangkan bintik-bintik hitam serta memudarkan parut
Kulit lebih lembab dan berseri
Berkesan meningkatkan aura seri wajah
Berkesan menghilangkan parut jerawat dan jeragat
Sesuai untuk menanggalkan solekan pada wajah


ADMIN REVIEW ~ Anda boleh lihat sendiri perbezaan setelah pertama kali mencuci muka dengan scrub susu beras ini dengan mencuci sebelah muka anda dan sebelah lagi tak di cuci. Anda boleh rasa struktur kulit ada (sebelah yang dicuci) lebih halus dan lembut berbanding sebelah lagi.



MISTINE NATURAL MUD FACIAL MASK


Mistine Mud mask yang asli berfungsi dapat membersihkan lebihan minyak secara mendalam yang terperangkap di muka kita.
Ia membantu memperbaiki serta mencegah jerawat daripada terus merebak.
Kandungan aktif semulajadi iaitu "lumpur" dapat membantu kulit menjadi lebih sihat dan bertenaga. 
Ia juga berfungsi dengan menyental kulit uols untuk lebih kelihatan licin, lembap dan kulit lebih sihat dari berminyak.
Amalkan pakai mask ini untuk kelihatan lebih muda dan berseri-seri.

CARA PENGGUNAAN
Selepas membersihkan muka, sapukan mask mud dan biarkan ia kering selama 20 minit dan bilas dengan air. Untuk kesan yang lebih efektif di syorkan guna 1-3 kali seminggu.




EGG MASK


"Blackhead hilang!! Whitehead lari!! Jerawat mati!! Pori pori wajah tak nampak lagi"

✔ Menghilangkan whitehead
✔ Menyahkan blackhead
✔ Mengecilkan pori pori wajah
✔ Mematikan jerawat
✔ Memutihkan kulit
✔ Merawat lebihan minyak di kulit
✔ Memudarkan parut jerawat
✔ Menegangkan wajah
☆ 85gm
☆ boleh guna 15 - 20 kali
☆ lelaki wanita boleh guna ☆ boleh digunakan di
wajah, tangan, siku dan buku lali
☆ berkesan seawal 1 kali penggunaan sahaja!
Dapatkan masker telur selagi stok masih ada.



Bhn:
Egg White Mask: Albumen, Hydrolyzed Elastin, Collagen
Cara guna:
Sapu mask pd kulit yg bersih, jgn bg kena bulu kening nnti susah nk cabut. jgn bagi kena sekitar mata dan bibir. biar 20 minit, dan tarik perlahan2 dari bawah ke atas. Dicadangkan guna 1-3 kali seminggu.




SUPRAPRO MAKE UP 25g


FUNGSI:


-Mencerahkan kulit
-Mengecilkan pori-pori yg terbuka
-Boleh di jadikan sebagai bedak asas
-Tahan lama lebih dari 12jam
-Mudah di cuci
-Mengecutkan jerawat
-Mengawal pengeluaran minyak yang berlebihan di wajah
-Menghilangkan parut di kawasan wajah
-Warna akan mengikut warna kulit anda apabila di sapu ke wajah

***Warna natural sahaja utk semua jns kulit, berat termasuk bekas 25gm


p/s : helo ! helo ! berminat leh PM sy di fb sy AIDA NASIRAH AHMAD JATIN. cepat2 harga murah2 je =)

Friday, April 18, 2014

Seeking for HR INTERNSHIP

bismillah... dengan nama allah yang maha pemurah lagi maha mengasihani..

sejak sekian lama x update. hari nie tergerak hati nak update setelah seakan-akan rsa nak putus asa cari tempat praktikal.

yaa.. akui i'm not good in english communication. not fluent enough, tp memang terasa seperti terpinggir kat negara sendiri la.. ssh nak penetrate bidang hr tanpa penguasaan yang baik dlm bahasa tersebut. SEDIHHH..

tula dr tadika belajar eng x habis-habis pun x pandai... sangat menyesal....

okla, dipendekkan cerita, sesapa yang ada company atau ada tau mana-mana company yg mencari student praktikal (ada allowance lg bagus) silalah komen n rekomen kat sy yer.. serius seeker neh. hehe..

my qualifications : bachelor in human resource management, currently pointer 3.22, intern start from 14 july to 2 nov 2014, location : selangor/kuala lumpur.

experience : mempunyai pengalaman dlm bidang admin dan event management. komunikasi yang bagus dan berkesan dalam bahasa malaysia. for more details, let me emel to you..

notice : interested.? let me know ASAP =)

Tuesday, December 17, 2013

Tips Suami & Isteri

*Tidak hanya kepada suami isteri tetapi sesuai juga kepada pasangan yang bercinta =)

1. Bercinta dan berkahwin untuk bahagia
Ingat kembali saat pertama kita bertemu dengan pasangan, atau kalau pernah bercinta ingatlah kembali saat2 indah itu. Dan fikirkan kembali sebab apa kita memilih dia sebagai pasangan sedangkan kita boleh memilih orang lain? Allah dah tetapkan jodoh kita bersama dia maka terimalah dia seadanya. Bayangkan kita dan dia akan bahagia bersama2 hingga ke syurga.

2. Selongkar kehebatan pasangan
Manusia itu Allah jadikan memang banyak kelemahan dan juga kelebihan tersendiri. Jadi, jangan terlalu memandang kelemahan pasangan bagaikan kita ini terlalu sempurna. Teroka isi hati pasangan dan cubalah memahami. Letakkan diri kita di dalamnya, dan kita akan lihat perbezaan itulah yang saling melengkapkan anda berdua..

3. Bertolak ansur
Orang yang tidak boleh bertolak ansur adalah manusia yang EGO. Lebih tinggi keegoan seseorang, lebihlah rasa untuk dia menang walaupun dia berada di pihak yg salah. Nilailah semula diri masing2 dan cuba bertolak ansur walaupun sedikit.

4. Jangan bersangka buruk
Al-Quran ada menyebut bahawa manusia diseru menjauhi prasangka kerana kebanyakan sangkaan itu membawa dosa. Jika pasangan selalu tiada di rumah, balik lewat, tanyalah dulu elok2 jangan diserang membabi buta. Ada seekor syaitan di dalam rumah yg kerjanya memang menghasut dan membisikkan kepada suami atau isteri supaya bertengkar dan berpecah belah. Jadi, siapa yang kita nak ikut? Jangan biarkan syaitan itu tersenyum kemenangan!

5. Mendidik hati
Keseluruhan diri mencerminkan hati. Jika hati baik, maka baiklah tingkah laku kita, jika hati kotor, maka buruklah perangai kita. Tenung ke dalam diri adakah kita ini terlalu baik, atau terlalu jahat terhadap pasangan kita. Jika buruk perangai kita, maka bersihkanlah hati. Bagaimana nak bersihkan hati? Banyakkan mengingati Allah.

6. Belajar bertenang
Hadapi masalah dengan penuh ketenangan. Fikir dengan rasional dan intelek, barulah kita akan jumpa jalan penyelesaian. Mohon pada Allah supaya diberi ketenangan. Fikiran yang kusut dan berserabut memang tidak akan membawa kita berjumpa jalan penyelesaian. Solatlah dengan khusyuk dan hudhur supaya solat itu menjadi amalan "out of the box" dan masalah akhirnya boleh diselesaikan.

Friday, June 21, 2013

A to the A


tahun 2013...

memberi makna yg amat mendalam bila hati ini merasakan seolah-olah dia telah menemui sesuatu yang dicari. penantian yang lama yg disulami pelbagai dugaan rupanya disebalik itu ingin dihadiahkan padanya sesuatu yang istimewa.. 

kepada tuhanku,

benarlah.. tarikh pertemuan itu semestinya rahsiaMu. kita tak berdaya untuk menjangka tetapi dia datang secara tiba2. terima kasih kerana memberikan dia kepadaku.. jalannya cukup mudah n dua jiwa itu terasa serasi bersama. insyaallah akan kami bersama2 menjaga hubungan ini sehingga ia menjadi hubungan yang HALAL.. aminn ya rabb..

kepada dia yg tersayang,

terimalah diri ini seadanya. sesungguhnya sy wanita yg punya banyak kekurangan oleh itu sy harapkan awaklah sebagai pembimbing. mudah-mudahan, insyaallah. sekali awak yg sy pilih, tiada dua atau tiga. harapan yg sama sy letakkan utk awk jugak. terima kasih sekali lg kerana slu menyenangkan hati, menjaga diri ini sebaik2nya, menghormati, sedaya upaya mengenali dan mendekati keluarga sy dan teruskan usaha dalam membina masa depan. semoga niat yang baik Allah akan permudahkan jalannya. cuma kita kena ingat 1, dalam sesuatu hubungan akan ada masa pahit dan manisnya, indah dan durinya, sy doakan kita bersama2 sabar, kuat n bijak menanganinya. yg baik kita kekalkan, yg buruk kita cuba buangkan. yg kurang kita tambahkan, yg lebih kita terus memeliharanya. insyaallah.... (^__^)


salam sayang ikhlas dr sy utk awk.. Aida to Adzreen ( A n A ) 

Sunday, May 26, 2013

Info Tentang Kanser Servik

KANSER SERVIK / CERVIX CANCER

(INFO PENTING YANG SEMUA WANITA HARUS KETAHUI – CEGAH SEBELUM TERLAMBAT !)

Kanser pangkal rahim atau serviks adalah sejenis penyakit di mana terdapatnya sel-sel kanser di dalam pangkal rahim seseorang wanita.

Serviks dirujuk kepada apa sahaja struktur yang berbentuk seperti leher. Serviks uteri membawa maksud leher uterus. Ia merupakan sebahagian dari rahim yang membuka ke arah faraj. Pangkal rahim dialas oleh dua jenis sel.

Jenis pertama melapisi bahagian luar pangkal rahim dan jenis yang kedua melapisi bahagian dalam serviks. Di antara kedua-dua jenis sel ini terdapat satu persimpangan yang dikenali sebagai zon transformasi atau zon pertukaran. Di kawasan inilah sampel untuk ujian PAP smear diambil kerana di sinilah biasanya berlaku perubahan yang dikenali sebagai displasia atau perubahan pra kanser dan terjadinya kanser.

Kanser serviks boleh dikategorikan kepada empat peringkat, yang pada asasnya digunakan untuk menentukan jenis rawatan dan prognosis, adalah seperti berikut :

PERINGKAT 0
“Karsinoma in-situ” atau kanser peringkat awal yang ditemui di lapisan pertama pengalas sel serviks. Ia tidak lagi menembusi tisu-tisu serviks yang lain

PERINGKAT I
Sel-sel malignan yang tertumpu hanya kepada pangkal rahim dan belum lagi merebak

PERINGKAT II
Sel-sel kanser telah merebak dan melampaui pangkal rahim, melibatkan 1/3 dari bahagian atas faraj.

PERINGKAT III
Sel-sel kanser telah merebak ke bahagain pelvis dan 1/3 dari bahagian bawah faraj.

PERINGKAT IV
Telah merebak ke dubur, pundi kencing dan juga bahagian-bahagian lain dalam badan
Kanser pangkal rahim merupakan kanser yang kedua yang paling biasa menyerang wanita di dunia, di mana 80% daripada kes-kes ini berlaku di negara-negara sedang membangun

FAKTOR RISIKO YANG BERKAITAN DENGAN PERTUMBUHAN SEL KANSER ADALAH SEPERTI BERIKUT:
-Memiliki banyak pasangan seks
-Memulakan perhubungan seksual pada usia terlalu muda.
-Tidak menggunakan kondom semasa melakukan hubungan seks
-Anda atau pasangan anda mendapat jangkitan ketuat alat kelamin (Genital Wart)
-Jangkitan kuman melalui hubungan seksual seperti ‘HPV’ (Human Papilloma Virus/wart virus)
-Pernah dijangkiti virus papiloma manusia, terutamanya daripada jenis 16818
-Merokok
-Kurang jagaan kebersihan anggota sulit
-Latar belakang sosioekonomi yang rendah
– Alkohol
– Mempunyai anak yang ramai, melebihi dari 5.
– Menggunakan pil perancang kehamilan pada jangka masa yang lama.
– HIV positif
– Kurang daya tahan melawan penyakit, disebabkan oleh jangkitan atau penyakit tertentu.

TANDA-TANDA ATAU SIMPTOM-SIMPTOM KANSER SERVIK:
Pada awal pembentukan sel-sel kanser tersebut, ia jarang menunjukkan tanda-tanda. Tetapi apabila ia semakin berkembang, simptom-simptomnya termasuklah:
-Lendir yang terkeluar daripada vagina. Lain daripada biasa.
-Pendarahan rahim antara ‘period’
-Pendarahan selepas menopaus.
-Pendarahan ketika melakukan hubungan kelamin.
-Perut yang mengalami peningkatan saiz atau seperti mengembung
-Rasa sakit yang tidak dapat dijelaskan pada bahagian perut dan pelvik
-Perut terasa penuh atau kesukaran makan
-Peningkatan rasa hendak kencing
-Sakit ketika pembuangan air kecil, selalunya ia terjadi apabila kanser sudah mula merebak ke pundi kencing.
-Peningkatan berat badan atau kehilangan berat badan yang tidak dapat dijelaskan
-Pendarahan pada vagina yang tidak dapat dijelaskan
-Sakit pada tulang pelvik, sakit yang tidak ada kaitan dengan kitaran haid. Ramai wanita yang mengalaminya sama ada sedikit atau sakit yang tajam yang boleh berlanjutan beberapa jam.
-Rasa sakit atau mengalami loya-loya atau rasa tidak hadam
-Rasa letih yang melampau atau kelesuan
– Perdarahan yang luarbiasa dari vagina (bukan haid)
– Perdarahan yang banyak
– Perdarahan yang berpanjangan
– Terdapat darah beku yang dikesan.
– Perdarahan dari vagina selepas hubungan seksual
– Sakit semasa hubungan seksual
– Keluar cairan yang banyak dan tidak normal. Pertambahan pengeluaran discaj yang berbau, cair, banyak, tebal atau yang mengandungi mucus atau berdarah. Ianya berbeza bagi setiap perempuan. Sebarang ketidaknormalan discaj perlu dirujuk kepada doktor.

GOLONGAN BERISIKO
-Wanita yang pernah dijangkiti oleh sesetengah jenis HPV dan badan tidak mampu untuk membersihkan virus tersebut.
-Berusia antara 35-55 tahun. Lebih separuh wanita yang didiagnosis menghidapi penyakit ini.
-Kebanyakan mereka terdedah kepada penyebab kanser HPV semasa masih remaja dan pada usia 20-an.
-Lebih ramai wanita yang dijangkiti tidak pernah membuat ujian Pap.

BOLEHKAH KANSER PANGKAL RAHIM DIKESAN?
Ya, boleh. Kanser servik mengambil masa yang lama untuk terjadi – lebih kurang 10 – 15 tahun. Ia memakan masa berbulan atau bertahun untuk seseorang itu diserang kanser. Serangan kanser biasanya berlaku dikalangan wanita yang berumur diantara 40 – 60 tahun.
Sebelum sel kanser servik dikesan, tisu-tisu di servik mula berubah dimana sel-sel luarbiasa mula dikesan (dikenali sebagai ‘dysplasia’). Sel-sel luarbiasa ini boleh dikesan melalui ujian PAP SMEAR.

APAKAH UJIAN YANG MENGESAHKANNYA?
Sekiranya keputusan ujian pap smear anda positif, doktor akan meneruskan dengan kaedah colposcopy.
Sekiranya keputusan ini menunjukkan adanya “invasif” kanser, ujian seterusnya akan dijalankan :
* Full blood count
* Liver function test
* Renal profile
Nota : Buat masa ini tiada ujian darah ‘Tumor Markers’ untuk mengesan kanser servik.

APAKAH ITU UJIAN PAP SMEAR?
* merupakan suatu ujian untuk memeriksa kesihatan servik.
* Ia boleh menyelamatkan nyawa anda
* Ia adalah satu saringan untuk mengesan keadaan pra-kanser (sebelum terjadi) iaitu terdapat sel serviks luar biasa yang boleh mengakibatkan kanser.
* Ia adalah sempena orang yang pertama menjumpai cara ini pada tahun 1940 iaitu DR. GEORGE PAPANICOLAOU.
* Ia adalah satu prosidur yang mudah dimana sedikit sel diambil dari servik dan dihantar ke makmal untuk kajian.
* Tidak perlu ubat atau bius.
* Mengambil masa beberapa minit sahaja.

APAKAH RAWATAN YANG DISEDIAKAN?
Doktor akan memberi kaunseling kepada anda mengenai rawatan pilihan yang bersesuaian.
Biasanya, terdapat 3 jenis rawatan :
* Pembedahan
* Radioterapi
* Kemoterapi
Keputusan rawatan bergantung kepada jenis sel kanser yang dikesan.

BAGAIMANA UNTUK MENCEGAH KANSER PANGKAL RAHIM?
- Mencegah lebih baik dari merawat.
– Berhenti merokok.
– Amalkan pemakanan yang sihat.
– Amalkan cara hidup yang sihat.
– Setia pada pasangan anda.
– Lakukan pap smear setiap 3 tahun.
– Jumpa anggota kesihatan dan lakukan ujian pap smear, jika masih belum dilakukan lagi.
– Segera berjumpa doktor sekiranya anda mengalami sebarang pendarahan faraj yang tidak normal.

BAGAIMANA HPV DIRAWAT?
Sehingga kini tiada bukti rawatan untuk HPV. Majoriti individu yang dijangkiti HPV, pertahanan badan mampu membersihkan virus tersebut.
Bagaimana pun, jika badan tidak mampu melawan virus ini, maka kesan yang lebih teruk akan terjadi, iaitu kanser.
Ingatlah, terutamanya kaum wanita kerana ramai yang tidak menyedari terdapat virus ini di dalam badan kerana ia tidak menunjukkan tanda pada peringkat awal. Bagi mereka yang sudah berkahwin atau mempunyai anak, ujian awal dapat menyelamatkan diri sendiri.
Kanser ovari boleh diwarisi secara keturunan. Selalunya wanita yang mempunyai sejarah ahli keluarga menghidap kanser payudara atau kanser ovari mempunyai risiko tinggi untuk menghidapnya. Wanita yang mengambil ubat kesuburan juga dikatakan berisiko tinggi daripada mereka yang tidak mengambilnya.
Faktor lain yang menyumbang kepada mendapat penyakit ini termasuklah obesiti, usia dan diet pemakanan yang buruk. Kanser ovari selalunya berlaku pada wanita yang menopous tetapi wanita lain juga berisiko.

PERCEPATKANLAH PROSES PENCEGAHAN AGAR TIDAK MEMUDARATKAN KEHIDUPAN KITA DI KEMUDIAN HARI. BAGI YANG BELUM MENDAPATKAN SUNTIKAN HPV, WHY WAIT? LAKUKANNYA SECEPAT MUNGKIN !
 

AIDA NASIRAH Copyright © 2009 Paper Girl is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal