Wednesday, August 15, 2012

Masa Itu Emas

Dikarut oleh Aida Nasirah at 1:30 AM
Reaksi Anda: 
bila aritu aku sembang2 dengan mak, aku terperasan kedutan di tangan n jari2nya. terus aku tegur sambil tu aku usap n belek tangan mak yang berkedut seribu..
"ehh, tangan mak dah kedut2 cam tok.." lantas mak balas ngan tersengih, "ha la.. bukan makin muda."
aku angkat n belek2 lagi tangan mak. sejak bila makin kedut camtu aku pun tak perasaan. aku hanya meneka mungkin sebab mak dah pun mengalami monopause sebab tu dari taun ke taun kedutan tu makin ketara. agaknya la kan...

atau aku yg sibuk ngan urusan dunia sampai tak sedar garisan tua mak makin kelihatan.?? jauh disudut ati, sedar tak sedar mak dah menginjak ke usia tua. mak dah tak sepantas dulu, mak jugak dah tak segarang dulu. paling perasan, mak dah mudah letih kalo buat sesuatu keja. ayah pulak sememangnya menginjak ke peringkat warga emas tapi fizikal n kudratnya masih kuat. aku tahu latar belakang mak tidaklah seindah latar belakang anak2 n suaminya. mak sendiri penah cakap, lepas anak2 dah besar baru mak dapat bersenang lenang. ayah lain, anak tunggal. semestinya hidup ayah senang dari kecik tapi mak pula hanyalah anak angkat kepada sebuah keluarga. pengalaman itu yang mengajar mak untuk berikan yang terbaik untuk anak2 terutamanya dalam bab kasih sayang.

mak n ayah dah pun menimang cucu. ternyata segala didikan mak n ayah dah tak dapat diserap oleh anak2 mereka untuk mendidik warisan cucu2. mak n ayah ada merungut, anak2 sekarang dah tak macam dulu2.. beradab, takut n hormat pada orang tua n bla.. bla.. bla.. sebab terlalu dimanjakan ke.? atau budak2 sekarang mudah nak dapat sesuatu yang mereka mintak.?? atau zaman dah berubah.. camna aku bila dah  ada anak sendiri. boleh ke aku didik mereka macam mana mak n ayah didik aku.? atleast aku berjaya tanam dalam diri mereka sifat kasih n hormat kepada ibu bapa, tak nak la bila dah tua nanti dihantarnya kita ke rumah orang tua2 kan.. what goes around comes around.. elakkan dari buat begitu pada orang tua kita n kita pun harapkan benda yang sama takkan jadi pada kita. selagi usia mereka masih dipanjangkan, janganlah lupa untuk membahagiakan mereka. berilah yang terbaik untuk makyah seperti mana yang penah makayh bagi pada kita dulu.. aku sendiri bukanlah anak yang baik tapi aku cuba untuk buat yang terbaik.. 

p/s : jeles btol la tengok fon mak asyik berbunyi je mengalahkan YB.. fon aku pun sunyi sepi.. dari siapa kol yang kerap2 tu.?? mestilah dari anak2nya 7beradik tu.. tak pun dari cucu2.. :)


Thanks.. sila datang lagi yer (",)

0 comments on "Masa Itu Emas"

Wednesday, August 15, 2012

Masa Itu Emas

bila aritu aku sembang2 dengan mak, aku terperasan kedutan di tangan n jari2nya. terus aku tegur sambil tu aku usap n belek tangan mak yang berkedut seribu..
"ehh, tangan mak dah kedut2 cam tok.." lantas mak balas ngan tersengih, "ha la.. bukan makin muda."
aku angkat n belek2 lagi tangan mak. sejak bila makin kedut camtu aku pun tak perasaan. aku hanya meneka mungkin sebab mak dah pun mengalami monopause sebab tu dari taun ke taun kedutan tu makin ketara. agaknya la kan...

atau aku yg sibuk ngan urusan dunia sampai tak sedar garisan tua mak makin kelihatan.?? jauh disudut ati, sedar tak sedar mak dah menginjak ke usia tua. mak dah tak sepantas dulu, mak jugak dah tak segarang dulu. paling perasan, mak dah mudah letih kalo buat sesuatu keja. ayah pulak sememangnya menginjak ke peringkat warga emas tapi fizikal n kudratnya masih kuat. aku tahu latar belakang mak tidaklah seindah latar belakang anak2 n suaminya. mak sendiri penah cakap, lepas anak2 dah besar baru mak dapat bersenang lenang. ayah lain, anak tunggal. semestinya hidup ayah senang dari kecik tapi mak pula hanyalah anak angkat kepada sebuah keluarga. pengalaman itu yang mengajar mak untuk berikan yang terbaik untuk anak2 terutamanya dalam bab kasih sayang.

mak n ayah dah pun menimang cucu. ternyata segala didikan mak n ayah dah tak dapat diserap oleh anak2 mereka untuk mendidik warisan cucu2. mak n ayah ada merungut, anak2 sekarang dah tak macam dulu2.. beradab, takut n hormat pada orang tua n bla.. bla.. bla.. sebab terlalu dimanjakan ke.? atau budak2 sekarang mudah nak dapat sesuatu yang mereka mintak.?? atau zaman dah berubah.. camna aku bila dah  ada anak sendiri. boleh ke aku didik mereka macam mana mak n ayah didik aku.? atleast aku berjaya tanam dalam diri mereka sifat kasih n hormat kepada ibu bapa, tak nak la bila dah tua nanti dihantarnya kita ke rumah orang tua2 kan.. what goes around comes around.. elakkan dari buat begitu pada orang tua kita n kita pun harapkan benda yang sama takkan jadi pada kita. selagi usia mereka masih dipanjangkan, janganlah lupa untuk membahagiakan mereka. berilah yang terbaik untuk makyah seperti mana yang penah makayh bagi pada kita dulu.. aku sendiri bukanlah anak yang baik tapi aku cuba untuk buat yang terbaik.. 

p/s : jeles btol la tengok fon mak asyik berbunyi je mengalahkan YB.. fon aku pun sunyi sepi.. dari siapa kol yang kerap2 tu.?? mestilah dari anak2nya 7beradik tu.. tak pun dari cucu2.. :)

No comments:

 

AIDA NASIRAH Copyright © 2009 Paper Girl is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal